الاثنين، 5 مايو، 2008

غشاء بكارة




كنت مدعوة الى حفل عيد ميلاد صديق قديم.. وهناك قابلت العديد من المعارف الذين لم ألقاهم منذ سنوات..ورأيت هانى الذى أشتهر بوجوده بمفرده دائما ومعه فتاة عشرينية ..قصيرة الشعر..رقيقة الملامح لدرجة ملائكية..تتحدث بهدوء ورصانة..تجاذبنا أطراف الحديث وكانت الفتاة وددودة جداً..أعجبت بأهتمامها الخاص بملبسها وبالأخص فستانها وحذائها وخاتمها الألماظ. وهمست فى أذن صديقنا - صاحب الحفلة-: مين البنت دى؟! فقال: دى رشا ..صاحبة هانى..أنا اللى معرفها عليه.. حلوة مش كده؟!
- مش بس حلوة ..واضح أنها كمان بنت ناس جداً
ومرت أيام وشهور ..وقابلت رشا صدفة فى مكان عام وكان معى مجموعة أصدقاء من الأسكندرية. فذهبت الى طاولتها وصافحتها ودار بيننا بعض الحديث. وعدت الى طاولتى. فأخذنى أحد الأصدقاء الى ركن بعيد وسألنى بحزم:
-انت تعرفى البنت دى منين؟! فحكيت له عن الحفلة.. فنطر الى وقال بلهجة آمره:
- لو شفتيها فى مكان تانى ..ما تسلميش عليها
-ليه ان شاء الله؟! (بتهكم واضح)
- دى أشهر ش.... (عاهرة) فى مصر
وكأن صديقى يخبرنى بأن الشمس تشرق من الغرب..فتدلى فكى السفلى وارتسمت علامات عدم التصديق على وجهى وقلت:
أيه الهبل ده؟! أنت أهبل يا ابنى؟! دى صاحبة هانى! ومش شايف منظرها عامل ازاى؟! مش ممكن طبعا الكلام الفارغ اللى انت بتقوله؟
فأجابنى بحدة:
- أنا عارفها كويس..أنا مرة جبتها فى حفلة توديع عزوبية أخويا( Bachelor Party ) فى الأسكندرية..وفاكرها كويس لانها طلبت 500 دولار والأفيه بقى انها عذراء ..ازداد اتساع عينى وجحوط مقلتى ولم أقوى على التصديق..فهذا من رابع المستحيلات واتهمت صديقى بالجنون والهلوسة.
وبعد عدة ساعات كنت قد هاتفت صديقى صاحب الحفلة اياها وكنت أعلم عنه المكر فقلت أدخل فيه شمال من الأول:
-أزاى يا أستاذ يا محترم تعرفنى على واحدة كده وكده ..يعنى ...وتقول أنها صاحبة هانى؟ أدينى شفتها فى مكان عام وأخدتها بالبوس والأحضان.. الناس تقول على أيه دلوقتى؟ يقوللوا أعرفها منين؟!
فرد ببجاحة: يعنى كنتى عايزانى أعرفك عليها وأقول لك ايه: فلانة..شغالة ولا مؤاحذة وأغلقت الهاتف وغزت دماغى الأفكار..فتأملت حال الدنيا..عاهرة تبدُ وكأنها ابنة الطبقى العليا.. وعذراء تحترف الهوى!! وفجر هذا الموقف أسئلة عدة فى داخلى: ماذا يعنى غشاء البكارة؟ وكم من الناس مازالوا يتمسكون به؟ والى أى طبقى أجتماعية ينتمون؟ ولماذا يتمسكون به؟! قلب ذهنى العديد من الأشخاص والمواقف والحكايات فوجدت أن الكثيرين قد أسقطوا عنهم هذه الفكرة التقليدية ..وأرجوكم لا تتصنعوا الدهشة المفتعلة ..فهذا هو الواقع شئتم أم أبيتم. بالطبع أنا لا أعمم واقع على الجميع ولكنى أيضاً لا أستطيع الكذب ونفى وجوده..أعرف العديد من الشباب قد تزوجوا من فتايات ثيبات ولم يعنى لهم الأمر شيئاً. ماذا قد يعنى غشاء البكارة للرجل؟ أن أحدا لم يمسس هذه المرأة التى ستؤل ملكيتها له؟! أنها أنثى شريفة ولن تفرط فى عرضه؟! الفكرة بالية.. والغشاء المذكور هو غشاء لحالة أجتماعية خلقتها ثقافتنا الخاصة.. أحدثكم الآن عن فتايات هذا الجيل الذى ربما لا تعلمون عنه الكثير بشبابه وشباته.. تطور عقل العديد من الشباب فأدرك أن المرأة ليست ملكاً له.. وأنها لها مثل حقوقه فى الحياة.. وما يتقبله من نفسه يتقبله من المرأة..أما الفتايات فقد تطورن أيضاً منهن العذارى ومنهن من عاشت قصة حب وهى غير متزوجة وغير عذراء..من منا لم تعش قصة حب؟! من منا لم تسمح لنفسها بالعديد من التجاوزات؟! ولكن الحدود تختلف و القيم مطاطية.. وأن اعترضتم على ما أقول أذكركم برشا -صاحبة القصة- عاهرة ولكنها عذراء والكثيرات هن النقيض

ملحوظة: رشا ليست حالة استثنائية.. 40٪ من العاهرات التى يتم القبض عليهن فى قضايا الأداب.. عذاراوات .. وتسأل فى ذلك وزارة الداخلية

هناك 21 تعليقًا:

انسان بلا عنوان يقول...

وأن اعترضتم على ما أقول أذكركم برشا -صاحبة القصة- عاهرة ولكنها عذراء والكثيرات هن النقيض
الكلام ده مش صحيح
عاهرة ولكنها عذراء والكثيرات هن النقيض
ههههههههههههههه معلش مش قادر امسك نفسى من الضحك
فالنقيض هو شريفه ولكنها ليست عذراء!!
وده طبعا غير صحيح وغير ممكن حدوثه الا فى حالات الاغتصاب او ما شابها
اما لو سلمنا بفرضية حدوثه فى غير ذلك ( مثلا بنت غررت فى الحب )فده على فرض حدوثه لا ينفى وعلى الاقل كونها مش متربيه كويس! وان اخلاقها مش تمام !
وحتى لو هى شريفه هانم وعندها اخلاق !!
ازاى بقى تقولى ان النقيض - نقيض (عاهرة ولكنها عذراء ) اللى هو شريفه ولكنها ليست عذراء - تقولى هن الكثيرات!!
يعنى الشريفات الللى مش عذارى اكتر من العاهرات العذارى!!! ده مع التسليم باطلاق لفظ شريفات على اللى مش عذارى ههههههههههه كمان تقولى انهن الكثيرات!!
اخر الكلام
غشاء البكاره وزى ما هو باين من اسمه شىء اختص بيه الخالق البنت التى احصنت فرجها كدليل على انها مازالت بكرا!
يعنى هو دليل - مبدئى ومش نهائى - على انها فتاه شريفه.
اما بقى البنت اللى مش موجود عندها فهو دليل نهائى على انها فتاه ش.... ولا مؤاخذه ، او انها وعلى الاقل ناقصه ربايه او قليلة الاخلاق بين قوسين ( مرتكبه للزنا ) وجميع الشرائع يا عبير بيقول عليها مرتكبه لمعصيه( زانيه ) مش زى ما انتى قلتى:
أما الفتايات فقد تطورن أيضاً منهن العذارى ومنهن من عاشت قصة حب وهى غير متزوجة وغير عذراء..من منا لم تعش قصة حب؟! من منا لم تسمح لنفسها بالعديد من التجاوزات؟! ولكن الحدود تختلف و القيم مطاطية.. وأن اعترضتم على ما أقول أذكركم برشا -صاحبة القصة- عاهرة ولكنها عذراء والكثيرات هن النقيض
لان النقيض يعنى ز ماقلت شريفه ولكنها ليست عذراء وده مش صحيح على اطلاقه الا فى حالة الاغتصاب او ما شابهها

sigon1977 يقول...

عبير انا متابع مستمر لكتاباتك فى الدستور و مهتم بكل القضايا الاجتماعية المزمنة فى مجتمعنا و ايفهم موقفك و اؤيد ان غشاء البكارة تحول الى هوس بشع و لكن ايضا احب ان نتفهم انة صار مؤشر للعفاف و لا يمكن تغيير ذلك ،اعلم انة مؤشر فاسد ( عمليات الترقيع بسم اللة ما شاء اللة ) و لكن وجودة اصبح مقدس و عدم وجودة كارثة، ان كان موجود فهو لا يؤكد شى و الخلاصة هو هام و لكن العذرية ليست كل شئ و العفاف ليس مؤشرة بعض الانسجة

wafaa يقول...

لا حول ولا قوة الا بالله
والله ما عارفة اقولك ايه

Tarek Elkhatib يقول...

جميل قوى المعنى والكتابة عن (الفكرة التقليدية)والأفكار البالية عمومآ !! لكن أسمحيلى,, غريب جدآ المثال اللى ضربتية والربط بين رشا والمعنى المقصود ربط ضعيف قوى !! حتى من تعبيرك أنتى شخصيآ !! رشا ممكن تكون مثال لحاجات وأحوال تانية مش مثال على قدم أو حداثة الأفكار والمتغيرات .....

TAFATEFO يقول...

م م م م م

إذا كان 99% من الشباب يهمهم أن يتزوجن شابات ابكار .. فأيضا 99% من الشابات المحترمات يهمهم أم يتزوجن رجالا لم يقعوا في الزنا !!
ده منطقي
أنا مرضاش ان أختي تتزوج من شاب زاني .. مش عارف ليه الناس بتسوق ان المجتمع بيبص للشاب الزاني بأنه عادي .. لا طبعا .. المحترم بيبص للزاني بنظرة ملؤها الاحتقار.

طبعا مع الأخذ في الاعتبار قوله تعالى " إلا من تاب وآمن وعمل عملا صالحا فأولئك يبدل الله سيئاتهم حسنات وكان الله غفورا رحيما"

TAFATEFO يقول...

من وقع في الحرام وتاب إلى الله تعالى .. فالطبيعي أن مرجع القبول والرفض إلى الشخص الراغب بالارتباط به .. فله أن يقبل أو يرفض .. وليس لنا أن نسمي قبوله أو رفضه مظهرا من مظاهر التقدم أو الرجعية.

وقد قال الرسول (ص) لـ عمر بن الخطاب لما سأله كيف يصلي على امرأة كانت قد اعترفت بالزنا وأقيم عليها حد الرجم. فقال عمر مستنكرا : تصلي عليها يا نبي الله وقد زنت .
فقال (ص) : لقد تابت توبة لو قسمت بين سبعين من أهل المدينة لوسعتهم .. وهل وجدت توبة أفضل من أن جادت بنفسها لله تعالى

آسف للإطالة ولكني أؤكد أن الرجال والسيدات المحترمات .. لا يقبلون بحال نسب من اشتهر بالزنا .. سواء كان رجلا أو أنثى ... وأذكر بقول الله تعالى

[ الزاني لا ينكح إلا زانية أو مشركة والزانية لا ينكحها إلا زانٍ أو مشرك وحرم ذلك على المؤمنين ]

انسان بلا عنوان يقول...

اؤيد تفاتيفو فى كل حرف قاله
وأتفق معه تماما ، واؤكد ان غشاء البكاره وعدم اكتراث الرجل بوجوده من عدمه ليس من مظاهر التقدم والرقى!
بل ان ذلك يعد من مظاهر الانحطاط الخلقى وتدنى الاخلاق والقيم فى المجتمع اذ سنتحول الى مسخ شبيه بالمجتمعات الغربيه التى تنظر للفتاه العذراء على انها فتاه معقده وكومبلكس نفسيا!
فى حين ترى الفتاه ذات التجارب الجنسيه فتاه صحيحه وسويه نفسيا واجتماعيا !
وهو ما نرى نحن عكسه تماما ، اذ ان الاولى عندنا شريفه الى ان يثبت من اخلاقها عكس ذلك !، اما الثانيه فهى عندنا وبكلمه واحده هى ....زانيه

بنت جامده يقول...

اذا سمعة البنت مهمة جدا لو الولد عايز بنت كويسة يسأل عنها كويس اكيد سمعتها الطيبة حطمنة مش يجرى ورا لبسها وشكلها وخلاص

انسان بلا عنوان يقول...

كلامك فى كتير من المنطق

بس ممكن اسأل سؤال....

بنت جامده ازاى يعنى ؟؟؟؟؟

هههههههههههههه

انا بسأل بجد ، ياريت تردى عليا من فضلك وشكرا.

انسان بلا عنوان يقول...

كلامك فى كتير من المنطق

بس ممكن اسأل سؤال....

بنت جامده ازاى يعنى ؟؟؟؟؟

هههههههههههههه

انا بسأل بجد ، ياريت تردى عليا من فضلك وشكرا.

غير معرف يقول...

والله يا عبير يا حبيبتى انا مش عارفة انتى مممكن تنتظرى تعليق مننا على ايه بالظبط الكلام اللى كتبتيه امبارح فى الدستور خلا الواحد يتلجم وميحطش منطق المسألة مش مسألة رشا او غيرها ده نوع انفصام فى شخصية المجتمع اللى احنا عايشين فيه يرفض الشىء ويعمله زى صديقك ده اللى مستغرب وبيعاتبك اوى انتى ازاى تسلمى على واحدة زىدى وسبحان الله هو هو نفس الشخص اللى جاب البنت نفسهالاخوه بالذمة فى نقيض اكتر من كده ياريت بجد يا عبير تردى فى الموضوع ده علشان انا بحترم رايك جدا وانتى فعلا انسانة جديرة بالاحترام.اختك نوران هستنى الرد.

Abeer Soliman يقول...

نوران...

ليه بتحملينى مسؤولية أنا مش قدها.. واقعنا مر.. والتعامل مع الناس أشد مرارة.. لأنهم عايشين مش بس بيضحكوا على بعض .. لأ دول كمان بيضحكوا على روحهم..
اللى عندى قلته وكتبنه .. ولسه هأقول كمان .. مش ناوية أسكت أكتر من كده..

انسان بلا عنوان يقول...

هو من ناحية بيضحكوا على روحهم فصحيح هم بيضحكوا على روحهم ........ولكن للاسف منهم اللى بيصدق نفسه!

ليه يا نوران منقلش انه انسان من اللى بيضحكوا على روحهم ، ومن المنحطين اخلاقيا فتقبل انه يجيبها لاخوه فى حفل توديع العزوبيه المزعوم ده! ، ولكنه لما شاف عبير بتسلم عليها وحرصا منه على عبير قال الحقيقه و لا شىء غير الحقيقه اللى اكيد مبيضحكش على نفسه فيها ولا على حد..... انها بنت مش كويسه

انا لا اميل الى احترام القلم اللى بيجعل من الفسيخ شربات
ونصيحه الى من يقبل النصيحه لا تفقد مصداقية قلمك منذ البدايه ، كن صادقا مع نفسك على الاقل .

انسان بلا عنوان يقول...

كنت قد ارسلت التعليق الاتى:
غشاء البكاره وزى ما هو باين من اسمه شىء اختص بيه الخالق البنت التى احصنت فرجها كدليل على انها مازالت بكرا!
يعنى هو دليل - مبدئى ومش نهائى - على انها فتاه شريفه.
اما بقى البنت اللى مش موجود عندها فهو دليل نهائى على انها فتاه ش.... ولا مؤاخذه ، او انها وعلى الاقل ناقصه ربايه او قليلة الاخلاق بين قوسين ( مرتكبه للزنا ) وجميع الشرائع يا عبير بيقول عليها مرتكبه لمعصيه( زانيه )

وارى اننى قد اخطأت فى شيئا ما به عندما قلت انه -اى غشاء البكاره - انه دليل مبدئى ومش نهائى على انها فتاه شريفه......الا اننى ان الصواب هو انه دليل نهائى بعد الدليل المبدئى المتمثل فى اخلاقها وسلوكها وشخصيتهاعلى انها فعلا فتاه شريفه.

ولا ارى حرجا فى الرجوع الى الصواب خاصا انه كان خطأ غير مقصود

غير معرف يقول...

شكرا اوى يا عبير على اهتمامك برسالتى وردك عليها واكيد انا مستنية المزيد منك ومن كتاباتك واجمل حاجة بجد لما اقرا مواضيعك ان كل ردود افعالك بحس كانها حصلت معانا احنا وكاننا احنا اللى فى الموقف ده بجد اتمنالك المزيد من النجاح المتواصل فى كل خطوة فى حياتك. اختك نوران.

أميــــــر القلــــوب يقول...

للأسف أحنا فى زمن كل حاجة ليها تمن مهما كان تمنها كان غالى فى الماضى، حتى الشرف، الشرف اللى بيميز الانسانية عن أى حاجة تانية، والمصيبة الكبرى أن العاهرة اللى زى دى باعت جسدها زى ماباعت كل حاجة تانية بس بتمن رخيص أوى، بقت مزبلة أو بمعنى أدق مبوله ( أسف فى التعبير ) ، لعل الله يرحمنا ويستر على كل المسلمين.

amirelqloup.blogspot.com

mohamed يقول...

السلام عليكى ورحمة اللة وبركاتة
بما أنى ضيف جديد على مدونتك,فلابد تقومى معايا بكرم ضيافة زيادة حبتين وتلات حبات يعنىمفيش مانع تشربينى شاى وقهوة وحاجة سقعة وأذا كان معاهم طبق محشى ورق عنب محترم,ومهم عندى الحلو, المهم تكون معمولة بالزبدة أصلى داخل المدونة على طمع
مااااااااعلينا دى مقدمة.........
سؤال
يعنى أية بنت شريفة وولد شريف؟
1-ملهمش علاقات عاطفبة قبل الجواز؟
أو
2-ملهمش تجارب جسدية قبل الجواز ؟

بالنسبة للسؤال الاول

الولد والبنت فى مراحل التطور النفسى
تنتابهم مشاعر تتطور مع مراحل النمو
من أرتباط نفسى بالام أو الاب الى أرتباط نفسى بشخصية تمثل النموذج الذى يتمناة المراهق أو المراهقة
وقد يكون شخص يقع فى دائرة معارفهم
أو يكون نجم سينمائى او مطرب الى آخر هذة النماذج.
ثم فى مرحلة تالية محاولة تجسيد هذة النموذج فى شخص محدد قريب ويكون هذا التجسيد فى داخل مشاعر المراهق أو المراهقة بدون الاتصال بهذا الشخص
أو يكون هناك هذا الاتصال!!!
وهنا تكون نقطة الخطر
لان المراهقة والمراهق لم يبلغوا مرحلة
النضج النفسى ولم تتحد معالم الشخصية
ولا مفاهيم ومبادىء التفكير وكل ما يتبعة هو القيود الموضوعة علية وهى قد تكون شديدة او متسيبة.
وفى هذة المرحلة يمكن لشخص ما أكثر وعيا وفهما أن يستغل المراهق أو المراهقة لتحقبق رغباتة ويكون كلا من المراهق او المراهقة مجرد أداة فى يدة.
وتنطبع شخصية المراهقين بتجاربهم فى هذة المرحلة وقد يستطيعوا تجاوزها أو يتوقف نموهم النفسى عند هذة المرحلة

الدور المؤثر هنا من يقوم بأرشاد المراهقين ,,للاسف تخلى الاهل عن هذا الدور وترك للاغراب أو الاصدقاء


فهل نتهم المراهقين الذين ضلوا طريقهم
فى هذة المرحلة أم نتهم أهلهم الذين تخلوا عن دورهم الواجب عليهم؟

ثم اذا أخطأ أنسان فى هذة المرحلة نظل
نوصمة بهذا الخطأ طول حياتة!!!!
أعتقد أن هذا خطأ
قال تعالى(من تاب وأصلح)

أنك بهذا الموضوع لمستى نقطة يصاب بها مجتمعنا بحالة من الانفصام فى الشخصية

نحن نصر على أن ندمر وندين الغير ونبرأ ونظهر أنفسنا بصورة ملائكية
وكما يقولوا فى علم النفس (أسقاط)

نبى اللة عيسى قال(قبل أن تدين القذى التى فى عين غيرك أخرج الشجرة التى فى عينك)

القذى هى الخشبة الرفيعة جدا مثل الابرة

معلش طولت عليكى بس ضرورى متنسيش طبق ورق العنب وطبق الحلو وكمان المشروبات.

ALiaa يقول...

I hope to read my response about yr post...

ALiaa يقول...

http://yawmiyat3aness.blogspot.com/2008/05/blog-post_7023.html

بنت جامده يقول...

بنت جامده مش معناها روشة زى الشباب ما بيحكوا
انا اقصد جامده يعنى مش حختار مود استدرار عواطف الناس عشان اعصب عليهم
مجرد نيط نيم
بعدين لفت النظر سمة البشر

ewan yousef يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.